Al sinds jaar en dag is er bij de FNV de Vertrouwenstelefoon waar werknemers naar toe kunnen bellen die te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Je kunt daarbij denken aan seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie.
De Vertrouwenstelefoon wordt bemenst door vrijwilligers van de FNV die allemaal gecertificeerd zijn. Zij hebben een gedegen opleiding en worden een aantal keer per jaar intensief bijgeschoold.
Eén van de vrijwilligers van de Vertrouwenstelefoon, Riette, vertelt: “Als je de verhalen hoort, ervaar je dat er zo veel mis kan zijn op de werkvloer. En die ellende kan iedereen overkomen. Nee, ik blijf niet afstandelijk, dat is ook niet goed voor het vertrouwen. Maar ik ben het ook wel redelijk snel kwijt. Dat moet ook wel, anders kun je dit werk niet doen.”
“We bieden een luisterend oor, en dat is heel veel waard. Mensen bellen als ze er helemaal doorheenzitten. De situatie sleept meestal al jaren voort, en de gebeurtenissen zijn gecompliceerd. Het duurt even voor je door hebt, waar het nu eigenlijk om gaat. De juridische vragen filter ik eruit. Die verwijs ik door.”“Voor zo’n gesprek neem ik rustig de tijd. Ik probeer mensen op hun gemak te stellen, in hun kracht te zetten.”
“We zijn er niet om problemen op te lossen”, zegt ze duidelijk. “We zetten mensen op een spoor, verwijzen ze eventueel door naar andere instanties. Maar uiteindelijk moeten ze zelf iets ondernemen.”
Loop jij tegen grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer aan, bijvoorbeeld omdat je gepest wordt vanwege je seksuele gerichtheid of je genderidentiteit? Ben je op zoek naar een luisterend oor? Wil je weten welke stappen jij kunt ondernemen? Neem dan contact op met de Vertrouwenstelefoon!
Kijk voor meer informatie over de openingstijden van onze Vertrouwenstelefoon op www.fnv.nl/vertrouwenstelefoon.